7 zlatých pravidel! Jak se stravovat v těhotenství


Těhotenství je (navzdory obecným snahám o zdravé stravování a zdravý životní styl) pro některé ženy stále omluvou přejídání. Vždyť jsou těhotné, mohou si dopřát i za dva a toho, co jim chutná.Vždyť si to žádá miminko.

Pravda je však někde docela jinde. Během těhotenství bychom měli dbát o svou životosprávu a dávat pozor na jídlo a další látky, které do sebe dáváme. Krmíme totiž už i své dítě. Zde je několik rad, jak se stravovat v období, kdy čekáme děťátko a nejen během něj.

1. Kolik kalorií navíc opravdu potřebujeme? Hlavní zásadou stravování, kterou bychom měli dodržovat během těhotenství je, že bychom měli lépe jíst. Neznamená to však více. Během prvního trimestru nepotřebujeme žádné extra kalorie navíc – pokud máme zdravou váhu. Při nadváze bychom měli snížit nadbytečný příjem kalorií a logicky – u podváhy zvýšit. Ve druhém trimestru při zdravé váze potřebujeme zhruba o 300 kalorií denně více, ve třetím o 450.

2. Čemu se vyhýbat? Kromě alkoholu a dalších omamných látek bychom se měli vyhnout suši, syrovým mořským rybám, měkkým a plísňovým sýrům, nepasterizovaného mléku a výrobkům z něj. Nejsou vhodné ani paštiky, syrové či nedostatečně tepelně upravené masa. Důležité je snížit příjem kofeinu, nebo jej zcela vyloučit. Pozor, kofein se nachází také v čaji, kole, kakau a čokoládě.

3. Jaké doplňky výživy užívat? Nejdůležitější je již před otěhotněním užívat kyselinu listovou – 400 mcg. Na začátku těhotenství bychom měli tuto dávku zvýšit na 600 mcg. Další látkou, která pomáhá zabránit neurální vrozeným chybám je cholin. Během těhotenství bychom měli přijmout denně 450 mg této látky. V pozdějších fázích těhotenství je důležité železo a vápník, a také vitamin D.

4. Jednoznačně žádná dieta! Různé diety nejsou nic vhodné během těhotenství. Většina z nich je jednostranná a navíc mnoho z nich neznamená jen nízký příjem kalorií, ale i železa, kyseliny listové a ostatních důležitých minerálů a vitamínů. Zvýšení hmotnosti během těhotenství třeba brát pozitivně a neměli bychom z něj mít hrůzu. Samozřejmě, náhle velké přibývání na hmotnosti není ideál.

5. Přibírat třeba, ale postupně! Na základě naší hmotnosti nám lékař určí kolik bychom měli během těhotenství týdně přibrat. Většinou doporučují přibrat kolem 500 g týdně – ve druhém a třetím trimestru. Jiné to je v případě dvojčat, nadváhy nebo podváhy.

6. Hlavní zásada? 5 až 7 malých porcí denně Mnoho žen během těhotenství bojuje s pálením žáhy a trávicími potížemi. I proto je vhodné jíst menší porce. Jídlo si rozdělme do pět až sedm zdravých porcí. Budeme se cítit lépe. Mezi jídla mi si dopřejme hodně ovoce a zeleniny, vynechejme nezdravá jídla, které nenabízejí nic jiného jen prázdné kalorie.

7. A pamlsky? Jednou za čas určitě ano Zpracované potraviny, sladkosti, sladké pečivo a moučníky by rozhodně neměly být základem jídelníčku. Nicméně nemusíme se vzdát úplně všech pochoutek. Zamlsejte si na málo slazených ovocných sorbety, smoothie a příležitostně si můžeme dopřát i kousek dortu nebo zákusek. Nemělo by to však být častěji než jednou za týden.

 

 

You must be logged in to post a comment Login