Rakovina a naše strava


Rakovina patří mezi největší strašáky tohoto tisíciletí. Spousta z nás se jí bojí, ale převážná většina nedělá nic pro to, aby se před ní chránila. Zajímá se někdo o prevenci, zamýšlí se nad svým jídelníčkem, nad svým způsobem života? Kdo z nás si koupil publikaci o prevenci rakoviny, kdo zašel na přednášku? Co o tom vlastně víme? Bohužel, převážná většina z nás nic. Zamysleme se nad souvislostmi mezi rakovinou a našim příjmem vitamínů a minerálů.
Kouření, jak je známo, je velmi škodlivé a kromě plic poškozuje velké množství orgánů a funkcí v našem těle. Ale to, co nás bude zajímat dnes především je vliv kouření na náš příjem vitamínů. Nikotin ničí vitamíny, které se snažíme do těla dostat. Je známo tzv.. požírání vitamínu C u kuřáků. Ničí také přijímaný vitamin B. Stejnou službu nám dělá alkohol. Ten ničí hodně vitamínu B, např.. thiamin a kyselinu listovou.

Zaměříme se nyní na typy rakoviny, které vznikají právě nedostatkem vitamínu C a B.
Abnormální nálezy na stěrech rakoviny děložního čípku (u nás bohužel velmi rozšířené) souvisejí s nízkým přísunem vitamínu C ve výživě. Existuje tedy souvislost mezi kouřením, nízkým přísunem vitamínu C a rakovinou děložního čípku. Ženy s touto rakovinou mohou mít i málo vitamínu B, protože u žen s touto diagnózou byly zjištěny nízké hladiny kyseliny listové ze skupiny vitamínů B. Bujení buněk lze snížit přísunem právě kyseliny listové.
Nízké hladiny vitaminu C způsobují nejen rakovinu plic u kuřáků, ale také rakovinu hrtanu, dutiny ústní, slinných žláz a močového měchýře. I nadměrné pití alkoholu má vliv právě na výše uvedené druhy rakoviny.

Nízký příjem betakarotenu souvisí se zvýšeným rizikem rakoviny hrtanu, plic, žaludku, tlustého střeva a močového měchýře. Nadměrné pití alkoholu může jeho vstřebávání snížit.
Dusitany a dusičnany, které jsou potřebné ke konzervaci potravin přispívají k rakovině žaludku. V zemích, kde se konzumuje hodně uzených a nakládaných solených potravin je velký výskyt právě rakoviny žaludku. V této stravě bývá zároveň málo vitamínu C.

Rakovina prsu, močového měchýře a dělohy bývá častěji u lidí s nadváhou, jako u lidí s normální hmotností. Množství tuku ve stravě je významným faktorem vzniku rakoviny rektálně a tlustého střeva. V tom bohužel držíme ve světovém měřítku primát a obsadili jsme si sami svým stravováním! krásné! první místo.

Podstatně lépe jsou na tom vegetariáni. Jsou méně náchylní na rakovinu tlustého střeva jako lidé, kteří jedí maso. Pro vegetariánskou stravu je typický velký obsah vlákniny v potravě a dostatek ovoce a zeleniny, čímž dostávají do těla i dostatečné množství vitamínu C. Z mého hlediska ale mají nedostatek vitamínu B a proto by ho měli konzumovat v podobě suplementů.
Ale ani my ostatní nemusíme zoufat. Myslím, že stačí naši stravu obohatit o vitaminy, abychom tělu dodali to, co potřebuje. Takže milí kuřáci i my ostatní: jezme dostatek zeleniny a ovoce. Největší přísun vitaminu C zajistíme tělu zařazením kiwi, kysaného zelí, brambor, jahod, citrusových plodů, papriky.

Výborným zdrojem komplexu vitamínů B je: játra, srdce, ledviny, ovoce, luštěniny, zelená listová zelenina, pšeničné klíčky, brokolice, cornflakes.
Betakaroten je obsažen v: mrkev (uvolňuje se ve spojení s tukem, tzn. Mrkvový salát pokapat trochou olivového oleje, kolečka mrkve dát na chléb s máslem apod..), Meloun, meruňky, ananasový meloun.

Takže přátelé, bojujme kolik nám síly stačí a vydržme. Rakovina bude mít mnohonásobně menší šanci a my se dostaneme z předních míst žebříčku alespoň na ty střední.

You must be logged in to post a comment Login