Únava souvisí s ročním obdobím i pracovním prostředím


Je za vaším vyčerpáním sezónní únava z práce v kanceláři nebo stres způsobený rodinnými či zdravotními potížemi? Každý z nás ve svém životě čas od času (někdo méně, jiný častěji) pociťuje únavu. Je to zcela normální, dokonce prospěšné, protože tímto způsobem nám organismus něco signalizuje. A my, kteří své tělo posloucháme, podobné příznaky rozhodně neignorujeme. To nám pomáhá často předejít vážnějším obtížím.

Co však ta sezónní únava vlastně je, co všechno ji vyvolává a jak jí dokážeme úspěšně předcházet a odbourávat ji?

Vyčerpání organismu či jen zimní splín?

Pro někoho jde skutečně o celkové vyčerpání organismu, což je často způsobeno naším vytrvalým ignorováním varovných signálů, které tělo vysílá; pokud už to nadále nezvládne, přichází kolaps nebo nějaké závažné onemocnění. Pro mnohé je však únava zejména synonymem nedostatku energie a neschopnosti přinutit se i k těm nejběžnějším činnostem. Máme přesvědčivé výmluvy: venku je sychravo, nedá se jít ani běhat ani jít na procházku, nic se nám nechce a ještě i ta práce je taková únavná. Nutnost soustředit se pod umělým světlem, v nedostatečně větrané místnosti plné stejně negativně nastavených lidí, to na náladě nepřidá, bez ohledu na to, zda pracujeme ve vlastních prostorách nebo se jedná jen o pronájem kanceláře. S únavou se totiž každý z nás vyrovnává jinak. Někdo proti ní zabojuje sportem, jiný změní jídelníček a snaží se ozdravit zdravějším stravováním či častějším relaxováním.

Proč jsme ale unavení?

Kde a v čem lze hledat příčiny únavy? Uvědomme si, že ta ne vždy má pouze fyzický původ, často je za ní třeba hledat i psychické potíže. Přitom ale přijít na správnou příčinu únavy je někdy přímo nemožné, protože každý jsme jiný a reagujeme i jinak na různé situace (pro někoho stresující, pro jiného ani ne). Někoho zaskočí deštivé ráno, ve kterém musí jít do práce kus pěšky, jeho kolegovi vůbec nevadí, že firma zařídila pronájem kanceláře v Praze daleko od hromadné dopravy a ranní procházku do práce bere jako skvělou příležitost udělat něco pro své zdraví.

Pokud to však přece jen zobecníme, za hlavní příčiny únavy lze považovat nevhodnou stravu, nedostatek tekutin, přehnané fyzické aktivity, špatnou životosprávu, nedostatek pohybu, nevhodnou postel a jiné rušivé faktory, které negativně ovlivňují náš spánek a všudypřítomný stres.

Fyzická versus psychická únava

Fyzická únava vzniká především po vyšším tělesném výkonu, po monotónní několikahodinové práci nebo zcela přirozeně s přibýváním hodin (i věku) během dne (života). Fyzická únava se sice dostaví rychleji, ale stejně rychle ji umíme i odbourat, naproti tomu psychická únava je často méně nápadná, nastupuje pomalu, ale o to hůře se jí zbavujeme. Projevuje se zejména jako ztráta koncentrace a podrážděnost.

Ať už bojujete s únavou fyzickou nebo s její duševní formou, jistě se necítíte zrovna nejlépe. Jak však již bylo zmíněno, únava je jen projev, signál něčeho, co nám chybí (spánek například) či toho, čeho máme naopak přebytek (bakterií nebo stresu). Stačí proto poslouchat své tělo, zbytečně se nepřepínat a umět si práci adekvátně rozdělit. A to vše zkusme bez stresu! Hodně štěstí.

You must be logged in to post a comment Login